Lanové parky v lesích

Jiří Staněk

V posledních několika letech přibývá v lesích další sportovně rekreační aktivita – tzv. lanové parky. Jde o nový typ adrenalinové zábavy, kterou je v zásadě možno provozovat jen v lesích, a je tedy současně třeba dát těmto novým aktivitám určitý řád. Je pravda, že v době, kdy byl přijímán stávající lesní zákon (zákon č. 289/1995 Sb.), nebyly mnohé dnes již běžné sportovně rekreační aktivity, dotýkající se lesa, známé nebo v našich podmínkách provozované. To platí nejen o zmíněných lanových parcích, ale i o téměř masovém rozšíření čtyřkolek apod.

Ohlášení sportovní akce nestačí

Je samozřejmé, že lesy plní a v moderní společnosti musí i nadále plnit nejen produkční, ale i mimoprodukční funkce, z nichž funkce rekreační nabývá stále více na významu. Nelze tedy na jedné straně obvyklé nebo i nové sportovně rekreační aktivity, provozované v lesích, bez dalšího zakazovat, je však třeba dbát důsledně na to, aby byly provozovány tak, aby co nejméně narušovaly lesní prostředí nebo poškozovaly lesní porosty a pozemky určené k plnění funkcí lesa.

Pokud jde o tzv. lanové parky, pak ty, které již existují, jsou údajně provozovány jako organizovaná nebo hromadná sportovní akce, pouze ohlášená místně příslušnému orgánu státní správy lesů podle ustanovení § 20 odst. 5 lesního zákona. K ohlášení je jistě přiložen souhlas vlastníka dotčeného lesa. Orgán státní správy lesů pak takové oznámení vezme na vědomí a tím jeho aktivita v dané souvislosti zřejmě končí.

Zastávám názor, že takový postup není z hlediska lesního zákona správný. Především je třeba vzít v úvahu a vyhodnotit to, co vcelku jednoznačně vyplývá z veřejně dostupných údajů o lanových parcích tak, jak je prezentují na svých internetových stránkách firmy, které lanové parky provozují.

Lanové parky

Lanové parky jsou dlouhé cca 1 až 1,5 kilometru a zaujímají plochu obvykle větší než jeden hektar. Na stromech v lesním porostu jsou upevněna nejen četná lana, ale i různé plošiny a další zařízení nezbytná k provozování adrenalinového lezení mezi stromy ve výšce až několik metrů nad zemí. Upevnění nezbytných lan, plošin a zařízení na stromech je nutně spojeno s větším či menším poškozením stromů, s částečným odstraněním větví nebo jednotlivých stromů a s úpravami povrchu lesních pozemků pod lanovými dráhami.

V prostoru pod lanovými dráhami je přinejmenším značně omezeno, ne-li zcela znemožněno obecné užívání lesa ostatními občany, tedy těmi, kteří by se v daném prostoru (lese) chtěli pohybovat bez toho, aby byli zákazníky lanového parku. O tom, že vybudováním a provozem lanového parku dochází k významnému narušení přírodního a lesního prostředí, nemůže být pochyb.

Omezení ve využívání dotčených lesních pozemků

Jsem přesvědčen o tom, že vybudováním a provozem lanového parku dochází k omezení ve využívání dotčených lesních pozemků pro plnění funkcí lesa ve smyslu ustanovení § 15 odst. 1, věta druhá, lesního zákona, podle níž „omezení využívání pozemků pro plnění funkcí lesa je stav, kdy na dotčených pozemcích nemohou být plněny některé funkce lesa v obvyklém rozsahu“.

Vybudování každého lanového parku v lese musí tedy předcházet žádost o omezení využívání pozemků pro plnění funkcí lesa podle ustanovení § 16 odst. 1 lesního zákona. Taková žádost, adresovaná věcně a místně příslušnému orgánu státní správy lesů, tedy obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností (při výměře do 1 ha), resp. krajskému úřadu (při výměře nad 1 ha) musí obsahovat údaje a doklady (přílohy) nezbytné k posouzení a rozhodnutí o žádosti. Jde v zásadě o náležitosti uvedené v ustanovení § 1 vyhlášky č. 77/1996 Sb. Nebude samozřejmě dokládán výpočet poplatku za odnětí ani návrh plánu rekultivace, bude však vždy nezbytný nejen zákres, resp. grafické znázornění požadovaného záboru – dočasného omezení – na snímku katastrální mapy s uvedením co nejpřesnější výměry záboru, ale i jednoduchý schematický projekt lanového parku, vypracovaný žadatelem. Dále musí být doloženo vyjádření vlastníka dotčeného lesa i příslušného odborného lesního hospodáře.

Postup orgánu státní správy lesů

Věcně a místně příslušný orgán státní správy lesů povede o podané žádosti správní řízení. Tam, kde je to nezbytné, vyžádá si před vydáním rozhodnutí stanoviska dotčených orgánů státní správy, např. orgánu ochrany přírody, vodoprávního úřadu nebo orgánu státní správy myslivosti. V případě potřeby provede i místní šetření. Na základě výsledků správního řízení pak podanou žádost posoudí a rozhodne o ní. Protože půjde vždy o dočasné omezení ve využívání pozemku nebo jeho části pro plnění funkcí lesa, stanoví v rozhodnutí dobu dočasného omezení. Mimoto může v rozhodnutí uvést další podmínky nutné v zájmu ochrany pozemků určených k plnění funkcí lesa, lesních porostů nebo zařízení sloužících hospodaření v lese (§ 16 odst. 2, písm. f lesního zákona). Takovou další podmínkou by v dané souvislosti mělo být např. zabezpečení čistoty a pořádku v lese (nejen v prostoru lanového parku, ale i v nejbližším okolí), vyřešení přístupu z nejbližší komunikace apod. Grafické znázornění požadovaného dočasného omezení na snímku katastrální mapy by mělo být přílohou rozhodnutí.

Tam, kde jsou již lanové parky v lese provozovány bez rozhodnutí orgánu státní správy lesů o dočasném omezení ve využívání dotčených lesních pozemků pro plnění funkcí lesa, dochází podle mého názoru ze strany provozovatele lanového parku k porušení ustanovení § 11 odst. 4, resp. § 13 odst. 1, věta druhá, lesního zákona. Je nezbytné, aby případná další existence takových lanových parků byla co nejdříve dodatečně „legalizována“ tím, že provozovatel lanového parku požádá o vydání rozhodnutí o omezení ve využívání dotčených lesních pozemků nebo jejich části pro plnění funkcí lesa, jak je výše uvedeno.

Autor: JUDr. Ing. Jiří Staněk, CSc.

Ministerstvo zemědělství ČR

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.