Jaké je ukrajinské lesnictví v roce 2007?

Ukrajina je zemí nám geograficky poměrně blízkou (kdysi dokonce s tehdejším Československem sousedící), a přesto mnoho lidí při snaze představit si úroveň tamního lesního hospodaření zřejmě tápe. Také proto jsme do tohoto čísla LP připravili, kromě série článků věnujících se českým aktivitám na Ukrajině, korespondenční rozhovor s Igorem Bukšou, vedoucím oddělení monitoringu lesů a certifikační laboratoře Ukrajinského výzkumného ústavu lesního hospodářství a agrolesomeliorací (URIFFM) v Charkově, ze kterého vyplývá mnoho zajímavých paralel a naopak protikladů k našemu lesnictví. Souhrnné informace o ukrajinském lesnictví můžete najít také v článku v LP 1/2005.

O ukrajinském lesnictví, lesnické politice a ochraně přírody

- Ukrajina se v posledních letech ocitla ve složité politické situaci. Jak se to odráží na sektoru lesního hospodářství? V ČR se politická nestabilita promítá do stavu státních lesů a jejich obchodních vztahů poměrně významně...

Politická situace má nepochybně vliv na všechny sféry společnosti, tedy i na práci lesního odvětví, ale je třeba říci, že lesní hospodářství Ukrajiny se vždy vyznačovalo stabilní prací i ve složitých podmínkách. Jak dokládá oficiální statistika, v roce 2006 lesní podniky Goskomleschozu (Státní komise lesního hospodářství, organizace spravující státní lesy, pozn. red.) Ukrajiny plně zabezpečily splnění naplánovaných prací. Objem realizované produkce v platných velkoobchodních cenách činil 2246 mil. hřiven (100 hřiven je přibližně 15 eur), což je o 20,3 % více ve srovnání s předcházejícím rokem. Obnova a zakládání lesa se uskutečnily na ploše přibližně 48 tisíc ha (109,8 % ročního plánu), tvarovací seče mlazin byly provedeny na ploše 45,5 tis. ha (104,1 % ročního plánu). Za rok 2006 vzrostla průměrná mzda v lesním odvětví o více než 26 % ve srovnání s předcházejícím rokem (úroveň inflace v zemi přitom činila přibližně 11 %).

- Co zásadního se stalo na Ukrajině (a zvlášť) v oblasti lesnictví za poslední 2-3 roky, tedy od doby, kdy vyšel článek o Ukrajině v LP?

Změn bylo mnoho, za obzvláště důležité považuji změny v lesnické legislativě. V roce 2006 bylo přijato nové znění hlavního lesního zákona země - Lesního zákoníku Ukrajiny, a v tomtéž roce Kabinet ministrů schválil Koncepci reformování a rozvoje lesního hospodářství. Bylo přijato vládní rozhodnutí o předání lesů nacházejících se dosud pod správou jiných státních orgánů - konkrétně Ministerstva agrární politiky Ukrajiny, pod správu Goskomleschozu.

- Co považujete za hlavní neduh ukrajinského lesnictví, jaké hlavní problémy řešíte?

Z hlavních problémů je možno vybrat nedokonalost finančně-ekonomického mechanismu rozvoje lesního hospodářství a daňové základny, které neberou v úvahu délku pěstování lesa, sloučení funkcí státní správy a kontroly a hospodářských funkcí na podnicích lesního hospodářství, nezákonnou těžbu či zesílení antropogenní zátěže na lesy.

- Existuje nějaké významné specifikum LH na Ukrajině?

Na Ukrajině je 5 přírodních pásem, v nichž se podmínky růstu lesa velmi liší. Lesy se rozkládají na území státu velmi nerovnoměrně a jsou soustředěny převážně na severu a západě. Nehledě na nevelkou lesnatost území (15,7 %) je možné Ukrajinu zařadit mezi velké lesní státy Evropy. Celková plocha lesního fondu Ukrajiny je 10,8 mil. ha, z nichž 9,5 mil. ha je pokryto lesními porosty. Ve výměře lesů zaujímá Ukrajina 8. místo v Evropě, a v zásobách dřeva 6. místo. Za posledních 50 let se lesnatost země zvýšila téměř 1,5krát, zásoba dřeva 2,5krát a dnes dosahuje 1,8 mld. m3. Průměrný roční přírůstek v lesích činí 3,7 m3 na ha a významně se liší v různých přírodních pásmech - od více než 5 m3 v Karpatech až k 2,5 m3 ve stepi.

Jehličnaté porosty představují 42 % celkové plochy lesů (převládá borovice a smrk), tvrdé listnaté dřeviny 43 % (z nich dub a buk dohromady 32 %). K rozšířeným dřevinám patří také bříza, olše, jasan a akát. Přibližně polovina lesů Ukrajiny je umělého původu (jsou vysazeny člověkem). U významné části lesů je mýcení omezeno, celková plocha chráněných přírodních objektů v lesích Goskomleschozu Ukrajiny přesahuje 1 mil. ha (asi 14 % plochy lesního fondu).

V důsledku černobylské katastrofy bylo asi 3,5 mil. ha lesů znečištěno radionuklidy a z nich bylo 157 tisíc hektarů vyřazeno z hospodářského využití kvůli vysoké úrovni radioaktivního znečištění cesiem -137 (137Cs).

- Na Ukrajině je většina lesů ve státním vlastnictví. Považujete tento stav za uspokojivý? Otázka transformace a privatizace státních lesů je aktuální v mnoha zemích Evropy... Je podle vás stát dobrým správcem lesů, a pokud ano, za jakých předpokladů?

Lesy Ukrajiny se historicky nacházejí pod správou státu od roku 1918, kdy proběhlo znárodnění všech lesů v zemi (do té doby bylo kolem 70 % lesů v soukromém vlastnictví, ale dnes se v soukromém vlastnictví nachází méně než 1 % lesů). V současné době jsou lesy všelidovým vlastnictvím a vlastnické právo na ně realizují orgány státní správy a místní samosprávy. Přibližně 70 % lesů v zemi se nachází pod správou Státního výboru pro lesní hospodářství Ukrajiny (Goskomleschoz), kolem 20 % je pod správou Ministerstva agrární politiky Ukrajiny (Minagropolitiky) a ostatní lesy se nacházejí pod správou několika desítek jiných státních struktur. V novém znění Lesního zákoníku Ukrajiny (2006) se počítá s možností existence různých forem vlastnictví k lesům – státní, komunální a soukromé. Podle zákona mohou občané a právnické osoby bezplatně získat do soukromého vlastnictví lesní pozemky o celkové výměře do 5 ha jako součást zemědělské půdy nebo vysadit soukromé lesy na půdách, k nimž mají vlastnické právo. V budoucnosti se budou plochy nestátních lesů na Ukrajině pravděpodobně rozšiřovat, ale v nejbližší perspektivě bude na Ukrajině dominovat státní vlastnictví lesů. Domnívám se, že v této etapě rozvoje země, kdy probíhá akumulace kapitálu a existují tendence k dosažení maximálního zisku, taková situace s vlastnictvím lesů nejlépe vyhovuje zájmům všech obyvatel Ukrajiny.

A zda je stát dobrý manažer? Podle mého názoru je hlavním úkolem státu zajištění rovných podmínek pro efektivní management a rozvoj všech forem vlastnictví. V lesním hospodářství Ukrajiny se postupně objevují nové formy organizace prací, včetně těch, které jsou založeny na zapojení soukromých firem do hospodaření v lesích.

- Jak funguje poskytování služeb v lesnictví? Mají státní lesy vlastní výrobní kapacity, nebo využívají dodavatelů?

Tradičně mají ukrajinské podniky lesního hospodářství vlastní kapacity pro hospodaření v lesích a ve většině případů provádějí práce svými silami. Avšak v poslední době začal Goskomleschoz při provádění lesních prací využívat i nestátní specializované pracovní skupiny a firmy.

- Funguje na Ukrajině pronájem státních lesů?

Na Ukrajině se lesy nepronajímají. Podle Lesního zákoníku (2006) se les může nacházet v trvalém užívání nebo v dočasném užívání. Do trvalého užívání (bez stanovení termínu) na pozemcích ve státním vlastnictví se lesy poskytují specializovaným státním lesním podnikům a jiným státním podnikům, úřadům a organizacím, v nichž jsou specializované lesnické útvary pro vedení lesního hospodářství. Na pozemcích s komunálním vlastnictvím se lesy poskytují specializovaným komunálním lesním podnikům, úřadům a organizacím, ve kterých jsou vytvořeny specializované lesnické útvary pro vedení lesního hospodářství. Lesní pozemky mohou být předány do dočasného dlouhodobého nebo krátkodobého užívání, přitom ale na těchto pozemcích není přípustné mýcení lesa. Dřevozpracující kapacity, kterými disponují státní lesní podniky, se pronajímat mohou.

- Do jaké míry jsou na Ukrajině problémem nelegální těžby? Existuje odhad reálného stavu? Neoficiálně se hovoří až o 50 %... Tyto těžby provádějí těžební společnosti, nebo jednotlivci?

Problém nezákonné těžby existuje a je spojen především s nízkou úrovní sociálního zabezpečení obyvatelstva ve venkovských regionech. Činnost soukromých dřevozpracujících podniků a pil, které kupují nelegální dřevo za peníze v hotovosti, k nezákonné těžbě přispívá.

Za nezákonnou těžbu se na Ukrajině považuje svévolné (ilegální) kácení, v jehož důsledku se kácí stromy vysoké technické kvality nejcennějších dřevin. Pachatelé je provádějí v době nepřítomnosti lesní stráže. Podle oficiálních údajů jsou objemy ilegální těžby ve srovnání s celkovým objemem těžeb nevýznamné. V roce 2005 byl objem těchto těžeb v zemi oceněn na 40 tis. m3 při 13 mil. m3 vytěženého dřeva. Za účelem boje s nezákonnou těžbou se v systému Goskomleschozu Ukrajiny používají mechanismy certifikace původu dřeva, zavádí se systém individuálního značení kmenů (kulatiny) na pasekách.

- Jaké jsou vztahy lesníků a ochránců přírody? Jaké tendence lze sledovat v oblasti ochrany přírody? Kdo ji institucionálně zajišťuje?

Vzájemné vztahy mezi lesníky a ekologickými organizacemi není možné označit za “bezoblačné”, ale pokud vím, podobné problémy vzájemného pochopení existují v mnoha zemích. Domnívám se, že jsou do jisté míry objektivní, a proto je důležité hledání kompromisů. Dnes usilují lesníci na Ukrajině o to, aby jejich činnost měla společensky odpovědný charakter, a z tohoto důvodu se zakládají společenské rady při orgánech státní správy lesního hospodářství, veřejnosti se poskytují informace o situaci v lesním hospodářství.

Pokud jde o ochranu přírody, celková plocha chráněného přírodního fondu zabírá 4,7 % území Ukrajiny a více než polovina z něho se nachází na lesních pozemcích. Jenom v lesích Goskomleschozu Ukrajiny se nachází téměř 3 tisíce objektů chráněného přírodního fondu a jejich plocha přesahuje 1 mil. ha (nebo 14 % celkové plochy pozemků lesního fondu). V budoucnosti bude plocha chráněných lesů rozšířena na 125 tis ha a do roku 2015 bude činit 15,6 % území lesního fondu.

- Jaká je situace v oblasti lesnické legislativy? Jaké jsou hlavní charakteristiky platného lesního zákona?

Jak jsem již zmínil, v roce 2006 bylo přijato nové znění Lesního zákoníku Ukrajiny. Základní ustanovení tohoto zákona jsou následující:

- převládající státní správa lesů;

- vedle státního vlastnictví lesů jsou povoleny i jiné druhy vlastnictví – komunální a soukromé;

- je stanovena rovnost vlastnických práv k lesům pro všechny - občany, právnické osoby, územní celky a stát;

- pravomoci všech větví správy v lesní oblasti jsou upraveny zákonem;

- je navržen nový přístup k dělení lesů podle jejich funkčního významu.

- Má Ukrajina Národní lesnický program? A jakým způsobem se angažuje v záležitostech evropské/mezinárodní lesnické politiky?

Ano, na Ukrajině existuje státní program “Lesy Ukrajiny v letech 2002–2015”, jehož zpracování se účastnil ústav, v němž pracuji. Tento program byl přijat vládou a určuje směry rozvoje lesního hospodářství země a perspektivu v souladu s principy trvalého rozvoje.

Ukrajina podporuje evropské a mezinárodní lesní procesy, konkrétně se účastní MCPFE, UNFF, FRA aj.

Hospodářská úprava a ochrana lesa

- Je dlouhodobým cílem zvýšení lesnatosti Ukrajiny? Jaký trend existuje?

Ano, rozšíření plochy lesů v zemi je jednou z hlavních priorit lesní hospodářské činnosti. Za dobu realizace státního programu „Lesy Ukrajiny v letech 2002–2015” bude založeno kolem 500 tis. ha nových lesů, lesnatost se přitom zvýší na 16,1 %. Máme-li hovořit o tendencích, je třeba poznamenat, že poté, co Ukrajina získala nezávislost, se v podmínkách přechodné ekonomiky objemy obnovy lesů (vytvoření lesů po těžbě) a zakládání lesů (vytvoření nových lesů na nelesních pozemcích) snížily. Je to spojeno s ekonomickými problémy a nedostatečným financováním zakládání lesů. V 80. letech minulého století činily roční objemy zakládání lesů v průměru kolem 20 tis. ha, ale v posledních letech byl tento ukazatel na úrovni 10 tis. ha.

- Jak se potýkáte s nedostatečnou dopravní přístupností lesů?

Lesní cesty jsou jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje lesního odvětví. Bohužel na Ukrajině činí hustota lesních cest 4–6 km na 1 tis. ha lesů, což je 6–8krát méně než v sousedních evropských zemích. Obzvláště ostře pociťují problém lesních cest lesníci v horských podmínkách, kde se nachází třetina využitelných porostů v zemi. Proto se Goskomleschoz Ukrajiny chystá rozšiřovat síť lesních cest a za tento a následující rok plánuje jen v Ukrajinských Karpatech vybudování 800 km lesních cest.

- Jak jste daleko s inventarizací lesů? Považujete ji za důležitou a proč?

Sběr informací o stavu lesů na Ukrajině probíhá hlavně v součinnosti s prováděním hospodářské úpravy lesů. Na základě zařizovacích údajů se provádí státní evidence lesů v zemi. Poslední taková evidence byla provedena v roce 2002, ale sběr informací přitom proběhl jen u lesů, které se nacházejí pod správou Goskomleschozu Ukrajiny. Z dalších lesů, a ty představují více než 3 mil. ha, jsou k dispozici údaje různého stupně aktuálnosti, které nejsou příliš vhodné pro získání zevšeobecňujících údajů o všech lesích země. Proto je provedení národní inventarizace lesů (NIL), která poskytne srovnatelné a statisticky korektní údaje o všech lesích Ukrajiny se známou úrovní přesnosti, pro zemi mimořádně důležité. Goskomleschoz Ukrajiny schválil v roce 2006 Koncepční program rozvoje hospodářské úpravy lesů, v němž se počítá se zavedením NIL na Ukrajině. V letošním roce bude realizován pilotní experiment NIL na regionální úrovni, a od roku 2008 začnou práce na NIL Ukrajiny v plném rozsahu. Velký vliv na rozvoj tohoto směru na Ukrajině měl česko-ukrajinský projekt TechInLes, který se uskutečnil v rámci českého programu mezinárodního rozvoje. Výsledky projektu TechInLes se staly pro zainteresované strany základem pro rozhodování o výběru základní technologie pro ukrajinskou NIL.

- V ČR představují velký problém přestárlé porosty a mnoho lesníků volá po snížení doby obmýtí, jak je na tom Ukrajina? Jaký je průměrný věk porostů?

Věková struktura lesů na Ukrajině je nerovnoměrná, což je dáno historickými důvody, například velkými objemy těžeb po druhé světové válce. Dá se říci, že podobné problémy ukrajinské lesní hospodáře také zneklidňují. Dnes je průměrný věk našich lesů asi 55 let, a na Ukrajině se také hodně mluví o nezbytnosti optimalizace mýtního věku v souvislosti se stárnutím lesů. Před několika lety jsme prováděli výzkum dynamiky stavu lesů s perspektivou při různých scénářích změny životního prostředí a hospodaření. Tyto práce se prováděly v rámci mezinárodního projektu SCEFORMA, jehož se účastnili také kolegové z České republiky (IFER), Polska, Maďarska, Holandska a Finska. S pomocí modelu Evropského institutu lesů (EFISCEN) byly provedeny výpočty, které přesvědčivě ukázaly nezbytnost použití pružnějších metod organizace a hospodaření v lesích, a to včetně změny mýtního věku. V současné době v UkrNIILCHA (URIFFM) zpracovávají návrhy na změnu mýtního věku, jejichž podstata spočívá v prohloubení diferenciace při stanovení mýtního věku v závislosti na přírodních pásmech, typech lesů, bioekologických vlastnostech dřevin. V závislosti na podmínkách se bude mýtní věk ve srovnání se stávajícím buď snižovat, nebo zvyšovat.

- Jaký je průměrný přírůst a těžba na 1 ha?

Průměrný roční přírůstek v lesích země činí asi 3,7 m3 na 1 ha a těžba přibližně 1,8 m3 na 1 ha (tj. vytěží se přibližně 48 % ročního přírůstku dřeva).

- Jaké jsou stěžejní problémy v ochraně lesa proti škodlivým činitelům?

Klíčovými problémy ochrany lesů jsou ochrana lesů před houbovými chorobami, hmyzem, požáry a dalšími nepříznivými vlivy. Hmyz a houby postihují ročně přibližně 5 % plochy lesů. Mezi nejnebezpečnější hmyz patří bourec borový, bekyně velkohlavá, bekyně mniška, hřebenule ryšavá, hřebenule borová a obaleč dubový. Největší plochy ohnisek škodlivého hmyzu jsou ve stepním pásmu. Služba ochrany lesů Ukrajiny používá stále více biologické metody boje se škodlivým hmyzem, tyto metody představují kolem 60 % všech opatření na ochranu lesů. Každý rok na Ukrajině vznikne přibližně 3000 lesních požárů na ploše kolem 3000 ha. Nejvíc trpí požáry jihovýchod a jih země, kde je kvůli přírodním faktorům a vysoké hustotě obyvatelstva vysoce riziková požární situace.

- Velké procento lesů spadá do kategorie lesů ochranných - proč? Vidíte jako potřebnou změnu kategorizace lesů?

Kolem 13 % lesů Ukrajiny patří do chráněného přírodního fondu, na 40 % plochy lesů je zákaz hlavní mýtní těžby. Domnívám se, že pouhými zákazy provádění lesních hospodářských opatření není možné dosáhnout cílů trvalého hospodaření v lesích. Je zapotřebí systém hospodaření orientovaný na přírodní procesy v lesních ekosystémech a zajišťující podporu všech funkcí lesa – ekologických (chránících přírodu), ekonomických a sociálních. Rozvoj sítě chráněných území musí probíhat na základě pečlivého prostudování nových objektů a provedení všestranné analýzy, jejímž účelem je zhodnocení důsledků toho, že mu bude přiznán ochranný status. U současných chráněných objektů se musí brát v úvahu mechanismus hodnocení jejich adekvátnosti. Vzhledem k dynamické podstatě lesů je nezbytné provádět trvalé monitorování objektů chráněného přírodního fondu, a jestliže takový objekt pozbude svého významu, je třeba ho z chráněného přírodního fondu vyřadit.

Obchodování se dřívím

- Na jakém principu funguje obchod se dřívím a mělo by se v něm podle vás něco změnit?

Jednou z priorit současné lesní politiky na Ukrajině je formování transparentního trhu se dřevem. Proto se od minulého roku veškeré neopracované dřevo, které těží stálí uživatelé lesů (kromě palivového dříví a dřeva pro vlastní hospodářskou potřebu), prodává přes aukce pořádané jednou za čtvrtletí na burzách v oblastních centrech.

- Jaká je struktura exportu a importu dřeva a jaké problémy to s sebou nese?

Vývoz z Ukrajiny byl menší než 20 % objemu vytěženého dřeva (v minulých letech se z Ukrajiny vyváželo přibližně 2 mil. m3 dřeva). Lze předpokládat, že zavedením povinného prodeje dřeva přes aukce, jichž se mohou účastnit pouze subjekty hospodářské činnosti zaregistrované na Ukrajině, se objem vývozu dřeva bude snižovat.

- Můžete zmínit hlavní problémy a zajímavé momenty v oblasti zpracování dřeva?

V sektoru zpracování dřeva se uskutečnily velké změny související s privatizací tohoto byznysu. Nyní je v tomto byznysu hlavním problémem získávání dřeva dobré kvality za dostupnou cenu, a k tomu mají přispívat aukce. Státní lesy mají své dřevozpracující kapacity a v současné době je pronajímají s cílem zvýšení konkurenceschopnosti a rozdělení lesnické a dřevozpracující činnosti v těchto podnicích.

- Jaká je situace v oblasti certifikace dříví? Který systém (FSC/PEFC) u vás převládá a proč?

K dnešnímu dni je certifikováno kolem 1 mil. ha lesů. Všechny obdržely certifikaci podle systému FSC. Souvisí to s tím, že zahraniční kupující dřeva a výrobků z něj mají zájem zejména o certifikáty FSC.

Děkuji za rozhovor (13. 4. 2007),

Veronika Lukášová

Poděkování: Za pomoc při zprostředkování a překladu rozhovoru redakce děkuje pracovníkům IFER, s. r. o.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.