Mýtné a jeho dopady na přepravu dříví

Petr Straňák

Dne 1. 1. 2007 vstoupilo v platnost nařízení vlády č. 484/2006 Sb. ze dne 18. října 2006 o výši časových poplatků a o výši mýtného za užívání určených pozemních komunikací.

Většina z vás ví, co tomu všemu předcházelo, a za jakých podmínek byla síť el. mýtného uvedena do provozu.

Pokusme se zamyslet, co nám tato zásadní změna přinese a co bude znamenat pro dopravce dřevní hmoty a naše zákazníky.

Jak funguje elektronické mýtné?

Vzhledem ke členství v EU je Česká republika vázána povinnostmi přístupových dohod a jejich uvedením do praxe. Veškeré tyto kroky směřují ke zpřísnění podmínek provozování silniční nákladní dopravy v naší republice. V dalších letech dojde k několikanásobnému navýšení kontrol dopravců, jak na silnicích, tak i v provozovnách. Od prvních minut roku 2007 byl spuštěn na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic u nás systém 178 mýtných bran pro výběr elektronického mýta pro nákladní vozidla o hmotnosti 12 a více tun. Za jeden kilometr se platí průměrně 4,05 Kč.

U přepravy dříví se bude sazba mýtného pohybovat při počtu náprav čtyři a více (což by měla mít prakticky všechna vozidla způsobilá k této přepravě) od 4,20 Kč do 5,40 Kč podle emisní třídy vozidla. Každé vozidlo o hmotnosti nad 12 tun musí být vybaveno fungující palubní jednotkou, v našich podmínkách jde o palubní jednotku premid. Tato jednotka je produktem firmy Premid, která zajišťuje registraci vozidel dopravců a následnou distribuci těchto jednotek. Registrace do systému mýtného může být provedena prostřednictvím internetových stránek www.premid.cz nebo na 14 kontaktních místech - tzv. premid point + v krajských městech. Distribuce palubních jednotek je pak realizována prostřednictvím 200 distribučních míst - premid point, seznam je opět zveřejněn na stránkách společnosti Premid.

Kontrolu vozidel lze provádět na dálku jak za jízdy, tak i při stání, z vozidel celní stráže Generálního ředitelství cel ČR k tomu speciálně vybavených a dodaných firmou Kapsch.

Údaje takto získané se porovnávají s údaji centrály firmy Kapsch. V případě nesouladu údajů dostane celní stráž pokyn k odstavení vozidla na bezpečném místě k podrobnější kontrole.

Za nezaplacení mýtného může být řidiči na místě udělena bloková pokuta až do výše 5000 Kč, nebo může být zahájeno správní řízení, v němž hrozí sankce až půl miliónu korun.

Dopady zavedení mýtného pro dopravce dříví

Co se týká dopadů zavedení el. mýtného na dopravce dříví, lze očekávat, že průměrné měsíční náklady stoupnou o 8–15 % v závislosti na tom, do jaké emisní třídy vozidlo spadá a kolik kilometrů ujede po zpoplatněných úsecích z celkového měsíčního průběhu kilometrů vozidla. Jednoznačně a přesně nelze navýšení určit vzhledem k tomu, že v rovnici pro výpočet je řada neznámých, např.:

- nevíme, kolik přeprav bude vzhledem k mýtnému přesunuto odesílatelem dříví na vagóny ČD a zda bude požadovaných vagónů dostatek;

- nevíme, jaké budou požadované objemy přepravy pro tento rok a jaký podíl z nich by se měl přepravovat po komunikacích podléhajících platbám za el. mýtné;

- neznáme současný poměr vozidel dle emisní třídy, která ovlivňuje zařazení vozidla do sazby za platbu el. mýtného.

Výše uvedený odhad navýšení nákladů byl stanoven na základě současných znalostí podmínek provozování nákladní přepravy dříví s tím, že by jedna třetina přeprav probíhala po zpoplatněných komunikacích. Pokud přepočteme navýšení cen přepravy na 1 m3 veškerého přepravovaného dříví na všech komunikacích ČR, pohybujeme se v rozsahu 10–20 Kč/m3. Pro názornost uvádím porovnání s klasickou kamionovou (plachtovou) přepravou zboží. Co se týká počtu náprav i emisních tříd, jedná se o identickou formu přepravy a není zde tedy rozdílu kromě pořizovacích nákladů na pořízení soupravy a provozních nákladů. Pokud vezmeme v úvahu, že průměrná cena přepravy na kilometr se dnes pohybuje v rozmezí 22–24 Kč/km, pak průměrná cena mýtného (4,80 Kč/km) tvoří z ceny 20–21,80 %.

Další změny v legislativě upravující silniční dopravu

Ruku v ruce se zavedením zpoplatnění určených komunikací jde novelizace zákona č. 401/2005 Sb. o provozu na pozemních komunikacích s platností od 1. 7. 2006. S účinností od 1. 1. 2007 také vstoupil v platnost další právní předpis, a to zákon č. 80/2006 Sb., jenž je novelizací zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích. Všechny tyto právní úpravy včetně nového zákoníku práce zásadně ovlivňují podmínky provozování silniční nákladní dopravy v ČR. Ve zkratce se pokusme přiblížit zásadní změny ve výše uvedených právních předpisech a jejich vliv na činnost dopravců dříví.

Novelizovaný zákon č. 401/2005 Sb. - zpřísnění postihu řidičů formou bodového postihu a udělením vyšších finančních sankcí než doposud. Zásadně se snížila dosavadní povolená tonáž nákladu, doba řízení osádek a doprava se tak celkově zpomalila. Je pravdou, že omezení tonáže a doby řízení platily i v minulosti, ale víme taky, že dodržování zákona je dáno především prosazováním znění zákona v praxi.

Tato skutečnost vedla k tomu, že se celková cena dopravy neměnila navýšením ceny za jednotku přepravy (m3 a km), ale navyšováním množství přepracovaných jednotek.

Novelizovaný zákon č. 80/2006 Sb. - zpřísnění pokut za neoprávněné užívání zpoplatněných úseků dálnic a rychlostních komunikací, zpřísněné posuzování povolených limitních rozměrů a tonáží vozidel silniční nákladní přepravy. V případě překročení limitní tonáže, popř. rozměru při kontrolním vážení a měření je řidiči nákladního vozidla s okamžitou platností odejmuto řidičské oprávnění do ukončení správního řízení. Dopravce má povinnost přeložit, popř. upravit rozměr nákladu vozidla, jež porušuje tento právní předpis. Dle tohoto zákona nemusí být udělení pokuty ve správním řízení do 500 tis. Kč za přestupky ničím neobvyklým.

Novelizovaný zákoník práce snižuje u řidičů dobu pracovního výkonu v porovnání s původní právní úpravou, a tím i časové využití nákladních vozidel.

Snad jedinou pozitivní informací je rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR ve věci odkladu zpoplatnění vybraných komunikací silnic I. třídy z 1. 7. 2007 na 1. 1. 2008. Nicméně vozidla se budou muset vybavit novými dražšími palubními jednotkami  fungujícími jak pro satelitní, tak i pro mikrovlnný příjem.

Dopravce dříví tedy čeká neradostné období, které může být pro řadu z nich velmi složitým a bolestným. Uvážíme-li, že do dnešního dne se nepodařilo všem dopravcům dostatečně navýšit ceny přepravy, které vyplývají ze změn daných novelizací vyhl. č. 401/2005 Sb., tak může být neprosazení navýšení cen dopravy o poplatky el. mýtného zásadním ohrožením existence řady firem.

Přeúčtování mýtného z dopravce na zákazníka

V této době před námi stojí zásadní otázky způsobu přeúčtování poplatků mýtného na naše obchodní partnery. V případě poskytnutí přepravní služby dopravcem, který je povinen uhradit mýtné, se poplatek podle § 36 zákona o DPH zahrnuje do základu daně, protože mýtné je vedlejším výdajem při poskytnutí přepravní služby. Z tohoto důvodu nelze částku mýtného při vystavení daňového dokladu dopravcem za uskutečněnou přepravní službu uvádět samostatně mimo základ daně. Zjednodušeně řečeno to znamená, že mýtné nelze samostatně přeúčtovat formou samostatného daňového dokladu.

O úhradě prokazatelných poplatků spojených s přepravou nákladu snad nebude u žádných odběratelů přepravních služeb dohadů. Otázkou zůstává, kdo bude hradit prázdnou cestu zpět bez nákladu a popř. přejezdy k nakládkám po zpoplatněných úsecích komunikací.

Vytěžování dopravních prostředků klesá. Tato skutečnost je dána tím, že část přeprav z větších vzdáleností přešlo na vagónovou přepravu a také se dnes každý odesílatel snaží posílat dříví na gravitačně nejbližší zpracovatelské kapacity.   

Jednou z cest, jak přeúčtovat mýtné z dopravce na zákazníka, by bylo u zcela jasně prokazatelných nákladů spojených s platbou el. mýtného provádět přefakturaci těchto nákladů dle následujícího schématu:

- přeprava do 100 km - úhrada prokazatelných nákladů mýtného v plném rozsahu, a to jak za trasu s nákladem, tak i za stejnou trasu bez nákladu; 

- přeprava 101-150 km - úhrada prokazatelných nákladů mýtného v plném rozsahu za trasu s nákladem a polovina za stejnou trasu bez nákladu;

- přeprava nad 151 km - úhrada prokazatelných nákladů mýtného v plném rozsahu pouze za trasu s nákladem.

Vezmeme-li v úvahu současnou složitou situaci konečných příjemců našich služeb a jejich nechuť k navyšování současných cen nákladů spojených s přepravou dříví, pak bude prosazení našich požadavků nelehkým úkolem.

Přesto však věříme, že se nám společnými silami podaří najít východisko z této situace, protože jakákoliv nerovnováha v řetězci logistiky toku zboží vede vždy ke krizím v celém systému.

Adresa autora:

Ing. Petr Straňák

Sdružení dopravců dřevní hmoty ČR, o. s.

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Pozn. red.: informace o Sdružení dopravců dřevní hmoty ČR najdete v LP 9/2006, 10/2006 a na stránkách www.sddh.cz.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.