Národní lesnický program II - Institucionální vztah státu k lesům a LH

Tomáš Dohnanský

Klíčovou akci 16 (KA16) s názvem Řešit institucionální vztah státu k lesům a lesnímu hospodářství se podařilo úspěšně uzavřít po téměř dvou letech jednání na březnové koordinační radě (KR) Národního lesnického programu II (NLP II).

Obsah jednotlivých dílčích opatření KA 16

- Vyjasnit a sjednotit působení státu v péči o krajinu a ve vztahu k lesům, vyjasnit kompetence MZe a MŽP.

- Zpřesnit práva a povinnosti OLH, zejména v případech, kdy náklady na jeho činnost hradí stát.

- Posoudit obsah, využití a efektivitu LHO.

- Ve spolupráci s vlastníky lesů řešit postavení a dostupnost děl hospodářské úpravy lesů.

- Zkvalitnit systém celoživotního vzdělávání osob a subjektů působících v lesním hospodářství.

Opatření klíčové akce 16 jsou úzce provázána s některými opatřeními v jiných KA. Nejdůležitější je propojení s KA14, s jejímiž průběžnými výstupy byly závěry KA16 koordinovány. Okrajově existuje návaznost na KA5, KA12 a KA15. Konkrétně se jedná o tyto souvislosti:

- KA 14 – Zlepšit slabé postavení lesního hospodářství (LH) v rámci veřejné správy (16.1., 16.5.),

- KA č. 5 – Podpořit spolupráci vlastníků lesů (16.1., 16.2., 16.5.),

- KA č. 12 – Podporovat zlepšení sociální situace v LH (16.1., 16.2., 16.5.),

- KA č. 15 – Zlepšit informovanost veřejnosti o skutečném stavu lesů a potřebách LH (16.1. až 16.5.).

Obsahově se tedy v KA 16 jednalo o velmi širokou problematiku vyžadující od zúčastněných osob praktické zkušenosti se současným fungováním jednotlivých řešených institutů.

K dále uvedenému textu je nutno zdůraznit, že v KR NLP II byla schválena pouze část týkající se vlastních opatření („Schválená opatření“). Části „Úvod“ a „Základní východiska“ jsou výstupem příslušné expertní skupiny, která předkládala návrh jednotlivých opatření k projednání KR. Schválená opatření jsou až na několik výjimek (např. velmi obsáhlou část týkající se opatření 16.2) uvedena vyčerpávajícím způsobem.

Státní dohled nad lesy

Je obecně známou skutečností, že lesní zákon v ČR je ve srovnání se zákony okolních lesnicky vyspělých zemí v mnoha ohledech podstatně přísnější. Z toho vychází i dosavadní, převážně mocenská pravomoc orgánů státu ve vztahu k lesům.

Podle příslušné expertní skupiny jsou zásadními problémy v této oblasti:

- stav státní správy lesů (SSL) po reformě veřejné správy není dobrý – není nezávislá, v některých případech je vykonávána pracovníky bez potřebné kvalifikace (odborného vzdělání a provozní praxe) při často kumulované pracovní náplni a bez účinného metodického řízení ze strany nadřízených orgánů,

- samostatným zákonem č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí (ČIŽP) a její působnosti v ochraně lesa, byla vytvořena legislativní asymetrie v systému začlenění ČIŽP do ostatních zákonů týkajících se životního prostředí,

- přetrvává nepříznivá situace v dozorové činnosti orgánů státu nad lesy, zejména dochází často k překryvu jejich kontrolní činnosti (SSL, ČIŽP a vrchní státní dozor v lesním hospodářství VSD).

Základní východiska

- Zvážit je třeba budoucí integraci obou ministerstev se vztahem k využití venkovského prostoru (MZe a MŽP). V takovém případě přistoupit k zásadní organizační změně – sloučit do jednoho orgánu státu stávající SSL, ČIŽP v ochraně lesa a VSD s výraznou úsporou nákladů na SSL. Do doby, než se tak eventuálně stane, vylepšit současný systém výkonu SSL a dozoru nad lesy.

- Ponechat vlastníkům lesů větší volnost, ale současně striktně vyžadovat dodržování stanovených zásadních limitů hospodaření (zajistit vymahatelnost práva).

- Zvýraznit poradenskou a osvětovou činnost SSL pro vlastníky lesů při současném zefektivnění jejich sankčních pravomocí v případech, kdy poradenství a osvěta selhaly.

- Koordinovat dozorovou činnost jednotlivých orgánů státu (počet i obsah kontrol) s následným vyhodnocením kontrolních zjištění a sjednocením aplikace lesnické legislativy.

Schválená opatření

Státní správa lesů

- Novelou zákona č. 289/1995 Sb. vyjmout SSL z obecného systému státní správy a vytvořit speciální státní správu – „lesodohlédací úřady“ v přímé působnosti ústředního orgánu státní správy lesů (variantní řešení). Předpokládané dopady řešení na státní rozpočet posoudit samostatnou ekonomickou studií.

- Legislativně zvýšit kvalifikační požadavky na pracovníky SSL – lesnické vzdělání a odborná praxe v rozsahu podmínek pro udělení licence odborného lesního hospodáře, u krajských úřadů v rozsahu licence na zpracování LHP a LHO (alespoň jeden pracovník).

- Pro území národních parků přenést kompetence prvního stupně SSL na krajské úřady (variantní řešení).

- Zvýšit účinnost SSL důsledným prováděním dozorové činnosti v rozsahu zákonem stanovených působností na jednotlivých stupních.

- Zlepšit metodické vedení nižších stupňů SSL ze strany MZe i krajských úřadů.

Česká inspekce životního prostředí v ochraně lesa

- Definovat v zákoně č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, pojmy „ohrožení“ a „poškození“ životního prostředí.

- Inspekční činnost zaměřit na závažné případy s významným dopadem na ŽP.

- Aplikovat zpracovanou jednotnou metodiku inspekční činnosti a sankčních opatření.

- Jednoznačně vymezit postavení a úlohu ČIŽP v soustavě dozorových orgánů v ŽP a na úseku ochrany lesů.

- Legislativně stanovit kvalifikační požadavky na pracovníky ČIŽP v ochraně lesa (vzdělání a praxe v rozsahu podmínek pro udělení licence odborného lesního hospodáře).

Vrchní státní dozor

- Obsahově sjednotit instituty „dozor vykonávaný ministerstvem“ a „vrchní dozor“ ve složkových zákonech životního prostředí.

- Při zachování VSD v ŽP nadále zdůrazňovat základní smysl jeho činnosti, tj. zjišťování zásadních problémů LH ve vazbě na institucionální fungování státu a vyžadování jejich systémového řešení kompetentními orgány státu.

- Omezit výkon VSD na kontrolu dozoru SSL či jen na koordinaci dozorové činnosti ministerstev (variantní řešení).

- Novelou zákona č. 114/1992 Sb. rozšířit kompetence VSD na oblast ochrany přírody.

Funkce Odborného lesního hospodáře

Za zásadní nedostatky výkonu činnosti odborného lesního hospodáře (OLH) hrazeného státem byly příslušnou expertní skupinou označeny:

- výkon funkce OLH je vzhledem k chybějícím povinnostem OLH obtížně kontrolovatelný, úroveň a kvalita práce OLH je velmi rozdílná,

- současný systém OLH nesměřuje ke sdružování vlastníků lesů a společnému hospodaření,

- odměna za výkon funkce OLH ne vždy odpovídá kvalitě vykonávané činnosti.

Základní východiska

- Ponechat zodpovědnost za stav lesa na vlastníkovi lesa, OLH bude i nadále jeho odborným poradcem.

- Zachovat současný převažující (ustálený a vyhovující) výkon funkce OLH hrazeného státem, prováděný převážně právnickými osobami s právem hospodařit ve státních lesích a na zbývajícím území pověřenými OLH. Preferovat (i finančně) výkon funkce OLH na sdružených lesních majetcích.

- Zlepšit výkon funkce OLH u činnosti hrazené státem doplněním povinností, popř. i práv OLH vůči vlastníkovi lesa a SSL.

- Objektivizovat a sjednotit systém úhrady nákladů na činnost OLH hrazeného státem.

Schválená opatření – povinnosti OLH hrazeného státem

- Upozorňovat vlastníka lesa na nutnost provedení těžby nahodilé, vyznačovat zjištěnou kůrovcovou hmotu a doporučit způsob její asanace, navrhovat kontrolní a obranná opatření k zamezení šíření škodlivých organismů.

- Sledovat, zda jsou v zákonné lhůtě zalesněny vytěžené plochy, navrhovat vlastníku lesa vhodný způsob obnovy lesa a doporučovat vhodný reprodukční materiál.

- Udělovat vlastníkovi lesa souhlas s těžbou v lesích do 30 m3 ročně, případně do 3 m3/ha za rok a vyjadřovat se k návrhu.

- Vyjadřovat se k návrhu těžby oznamované SSL.

- Na základě žádosti vlastníka lesa vyznačovat těžby mýtní úmyslné.

- Doporučovat vlastníku lesa provedení výchovných zásahů a na základě žádosti vlastníka lesa zabezpečit instruktáž pro vlastníka lesa k provedení prořezávek a těžby předmýtní úmyslné.

- Na žádost vlastníka lesa spolupracovat při vedení lesní hospodářské evidence (povinnost vedení LHE zůstává na vlastníkovi), evidence kalamitních škůdců a bilance holin.

- Vést evidenci o plnění svých povinností; tuto evidenci na vyžádání předložit SSL.

- Zachovávat hospodářská tajemství, o kterých se dozvěděl při výkonu své činnosti.

- Oznamovat SSL ukončení výkonu činnosti OLH, a to 30 dnů předem, pokud je mu tato skutečnost známa, jinak neprodleně, jakmile se o této skutečnosti dozví.

- Po ukončení činnosti OLH je tento povinen vrátit SSL veškeré podkladové materiály k činnosti OLH, které mu byly tímto orgánem předány, vydávat potřebná potvrzení pro získání příslušné finanční podpory.

Ve variantách byly předány oběma ministerstvům k dalšímu řešení povinnosti OLH hrazeného státem v ochraně lesa a v upozorňování vlastníka, popř. SSL, na porušení zákona.

Ostatní závěry

Za zmínku stojí varianta některých nových práv OLH hrazeného státem – bezplatně obdržet od SSL pro obvod své působnosti kompletní data LHO (včetně digitálních), obdržet průkaz s vyznačením obvodu působnosti.

Téměř nezměněn naopak zůstal postup při pověřování OLH, a to i přes některé snahy o budoucí zvýhodnění (preferenci) pověřování fyzických a právnických osob na úkor činnosti OLH vykonávané „ze zákona“. Velmi cenný je konsensus KR NLP II, že pro kvalitu činnosti je žádoucí dlouhodobost a stabilita v osobě OLH, přičemž obvod jeho působnosti musí respektovat katastrální hranice a doba pověření se stanoví zpravidla na dobu platnosti LHO.

Současně je ale třeba konkretizovat kontrolní pravomoc SSL nad činností OLH hrazeného státem tak, aby mohla být objektivizována úhrada nákladů na jeho činnost a to formou univerzálního způsobu výpočtu s každoroční úpravou výše úhrady. V této oblasti lesnická veřejnost již v předstihu (k 1. 1. 2011) zaznamenala určité změny – jednotnou sazbu v Kč/ha/den. K tomu je nutno dodat, že u většiny OLH s převahou drobných vlastníků lesů (do 3 ha lesa) lze v letošním roce předpokládat celkové snížení odměny v závislosti na konkrétním podílu těchto vlastníků a přístupu SSL k navyšování základní sazby.

Dále byly výrazně přiblíženy dosavadní požadavky na praxi pro udělení licence OLH v závislosti na dosaženém stupni lesnického vzdělání (magisterské studium 3 roky praxe, ostatní stupně včetně střední školy 5 let).

Patovou situací skončily v KR NLP II sankce vůči OLH – dle závažnosti pochybení pokuta do výše 100 000 Kč, popř. dočasné nebo dokonce trvalé odejmutí licence. Z KR NLP II vzešlou, rovnocennou variantou, je jejich vypuštění.

Významnou novinkou je požadavek na úhradu činnosti OLH u sdružených lesních majetků při současném zachování finančních příspěvků na sdružování vlastníků lesů. Pro sdružené majetky se dále navrhuje změna poskytovatele zmíněných příspěvků z krajů na stát a úprava podmínek jejich získání.

Lesní hospodářské osnovy

V rámci příslušné expertní skupiny bylo konstatováno, že nejvýznamnějšími nedostatky současné podoby LHO jsou:

- nízký podíl protokolárně převzatých LHO vlastníky lesa,

- různý přístup SSL k tvorbě zařizovacích obvodů LHO (často neúměrně malé obvody),

- nejednotný postup zadávání, zpracování a přebírání LHO ze strany SSL.

Základní východiska

- Zachovat LHO jako nástroj SSL a OLH popisující stav lesa včetně podrobného vylišení vlastnických poměrů.

- Zjednodušit postup zařizovacích prací LHO.

- Zlepšit kvalitu LHO sjednocením postupu a změnou kompetencí při jejich zadávání a přebírání.

- Umožnit dostupnost dat LHO u přísluš-ného SSL na vyžádání vlastníka lesa.

Schválená opatření

- Závazná ustanovení – maximální celková výše těžeb závazná pro všechny vlastníky, minimální podíl MZD jako doporučený s nárokem na úhradu zvýšených nákladů nebo finanční podporu (variantním řešením je zrušení všech závazných ustanovení).

- Zrušit protokolární přebírání LHO a vyhotovení vlastnických separátů LHO s tím, že na žádost vlastníka lesa SSL poskytne tištěný výpis dat LHO příslušného lesního majetku.

- Zachovat stávající strukturu LHO (hospodářská kniha, lesnická /barevná porostní/ mapa, plochová tabulka).

- Zrušit plánování hospodářských opatření (pravou stranu LHO) a v takovém případě adekvátně upravit pravidla pro poskytování finančních příspěvků (např. u výchovy lesa).

- Metodicky sjednotit postup zadávání, zpracování a přebírání LHO.

- Sjednotit způsob tvorby zařizovacích obvodů (ucelené obvody o minimální výměře 500–1 000 ha lesa respektující hranice katastrálních území a přihlížející k obvodům působnosti OLH hrazených státem).

- Zjednodušit postup zařizovacích prací LHO (využít údajů OPRL, upravit závěrečné tabulky souhrnných údajů).

- Převést působnost k zadávání a přebírání LHO na MZe, které určí pověřenou osobu (ÚHÚL).

Lesní hospodářské plány

Předmětem řešení bylo pouze postavení a dostupnost dat LHP. Ostatní díla HÚL (OPRL, LHO, inventarizace lesů) jsou pořizována z veřejných rozpočtů a musí být pro SSL, popř. další oprávněné subjekty, dostupná.

Ze současné právní úpravy jednoznačně vyplývá, že LHP je „nástrojem vlastníka lesa“ a současně je stanoveno, kdo LHP obdrží.

Základní východiska a schválená opatření

- Zachovat současný stav v poskytování LHP podle Pravidel MZe pro přebírání a poskytování údajů schválených LHP a LHO.

- K předcházení případným problémům s poskytováním dat LHP ze strany SSL třetím osobám doporučit vlastníkům lesa aktivní jednání v rámci schvalování LHP a v závěrečném protokolu LHP vyjádření vůle nezveřejňovat obsah LHP.

- Zpřístupnění obsahu LHP třetím osobám nadále vázat na výslovný souhlas vlastníka lesa.

Celoživotní vzdělávání

Po roce 1990 došlo k téměř úplnému zániku systému celoživotního vzdělávání. To s sebou přineslo zejména tyto problémy:

- neexistující systém školení pro zaměstnance subjektů podnikajících v lesním hospodářství,

- chybějící odborné vzdělání zaměstnanců kategorie „D“ včetně nedostatečné praxe, popř. řádného proškolení.

Základní východiska

- Zapojit všechny zainteresované subjekty do nového systému celoživotního odborného vzdělávání.

- Ve větší míře než dosud využívat ke vzdělávání evropské dotační programy, v součas-nosti zejména Program rozvoje venkova, Osa I., opatření 3.1 (Další odborné vzdělávání a informační činnost) a Osa III., opatření 3.1 (Vzdělávání a informace).

Schválená opatření

- Koordinovat proces celoživotního vzdělávání v rámci odvětví lesního hospodářství (určit pověřenou osobu – ÚHÚL, VÚLHM).

- Zlepšit informovanost o vzdělávacích projektech v odborném tisku, na internetových stránkách, v masmédiích, včetně informací o evropských dotačních programech.

- Do procesu vzdělávání zapojit příslušné zaměstnavatelské svazy.

- V rámci systému vzdělávání středních a vysokých škol doporučovat oblasti dalšího vzdělávání (nové technologie, poznatky výzkumu, dotační politika).

- Doporučit lesnickým subjektům zavedení vlastních kvalifikačních zkoušek pro různé úrovně řízení.

Autor:

Ing. Tomáš Dohnanský

Lesy ČR, s.p.

Zástupce zpravodaje KA 16

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.